Rendszeresen hallunk arról, hogy a számítógép, az internet, és a játékok veszélyesek a mai fiatalságra. Az iskoláról persze mindenkinek csak az jut eszébe, hogy tanítja a gyereket, az persze nem, hogy ennek is van számtalan negatív hatása.
Megpróbáltam valamilyen módon kategorizálni az előnyöket, hátrányokat. Nem mindent lehet egyértelműen tantárgyakhoz kötni, azonban az élethez más dolgokra is szükség van, nem csak a dobozokba besorolt anyagokra.
Ne maradj le semmiről!
Megpróbáltam valamilyen módon kategorizálni az előnyöket, hátrányokat. Nem mindent lehet egyértelműen tantárgyakhoz kötni, azonban az élethez más dolgokra is szükség van, nem csak a dobozokba besorolt anyagokra.
Viselkedés
Ahhoz hogy az ember teljes életet élhessen, mindenképpen meg kell tanulnia az alapvető viselkedési normát, és a szokásokat. Az számítógépes játékok sokszor ilyen tekintetben rossz példát mutatnak a fiatalságra, hajlamosak erőszakosságra és harciasságra tanítani. Ilyen szempontból a suli azért egy egészen nyugodt hely. A tanárok próbálkoznak avval, hogy illedelmességre tanítsák a diákjaikat. A gépezésnek azonban van egy másik veszélye is a viselkedésre, ami a beszélgetés.
Tanulás, információ szerzés
Többek között ez is cél. A számítógép valamint a könyvtár hasznos lehet arra, hogy utána nézzünk valaminek. De mit ér, ha nem tanítja meg senki, hogy hogyan találjuk meg? A tankönyvek is jó helyek, bennük van a tudás. De mit ér, ha sok ember nem tud tanulni? A gimnáziumokban manapság szokás tanulás módszertan órát tartani. Két probléma van ezekkel. Az egyik az, hogy igencsak késő van talán hozzá, a másik pedig a tananyag. Hiába vannak ezek a személyiség csoportosítási rendszerek, az egyik sem tökéletes. Minden ember más. Erre viszont a tananyag több helyen nincs felkészítve. Nincs egyenes recept a tanuláshoz. Amit igazából meg kellene tanulni, az az, hogy hogyan jöjjünk rá saját magunk, hogy hogyan kell tanulni. Ez viszont egy nehéz feladat, és a pedagógusok ezt nem vállalják, az internet pedig nem segít ebben. Illetve nem szokott. Persze a világhálón erre irányulóan is sok anyag van, de minek, ha nem jut el a diákokhoz? Tulajdonképpen ez is csak halott tudás.
Anyanyelv
Az iskolában számtalan órában próbálják a diákág fejébe verni a nyelvtant. Azonban van egy kis gond. Miből is áll a nyelvtan anyag fele? Szófajok csoportosítása, mondatok elemzése, a negyvenedik pici szócsoportocska nevének a megtanulása, az ötezer kivétel bemagolása, stb. Nem egy iskola van viszont, ahol olyan alapvető dolgok, mint például hogy hova tegyünk vesszőt, vagy hogy milyen egy igényes szöveg, hova kell kötőjel, hova gondolatjel, stb. nincsenek benne a tananyagban. Ezek után mit várunk az internet színvonalától? Az interneten sajnos a helyzet ugyan ez. Aki nem tanul meg írni, az tölti fel az igénytelen tartalmú szövegeit, a többiek pedig eltanulják, ez pedig egy súlyos ördögi kör.
Informatika
Sok általános iskola informatika óráit így tudnám jellemezni: 0. Amit a gyerek a gépen megtanul informatikából manapság, azt pedig nagyjából így: 0,000001. Bizony az egyik sem olyan jó. Sok helyen az órák játékból állnak, néhol esetleg Word, Excel, és Logo. Na meg persze Paint. A probléma a játékkal van, és avval, hogy kevés az ilyen óra. Sokan az internetet is csak játékra, vagy levelezésre használják, holott amit ténylegesen meg kellene tanítani:
- Word használata hivatalos dokumentumok készítéséhez
- Excel használata számításokhoz, grafikonokhoz
- Alapvető ismeret a rajzoló programok terén
- Internet előnyei, hátrányai
- Netes keresés
- Online adatvédelem és biztonság
- Honlapokat vezérlő cégek működése (adatvédelmi veszélyek)
- Licensz szerződések, online szabályzatok, felhasználási feltételek, stb.
- Honlapok felépítése
- Programok felépítése
- Netikett
Reál tárgyak, gondolkodás
Bizonyára a sulik célja, hogy a környezetünk ismeretét, és a matematikai logikát, problémamegoldást is megtanítsa. Sokszor viszont ez nem jön össze. A matematika tanárok számtalan helyen nem elég humánusak, nem tudnak jól magyarázni, kapkodnak, vagy épp nem egymásra építenek, nem utalnak vissza, vagy ilyesmi problémák lépnek fel. Evvel sok diákban folyamatosan negatív, csalódott érzéseket keltenek. Sokak emiatt hajlamosak azt érezni, hogy ők nem elég jók, nem elég okosak ehhez, evvel roncsolva a fiatalság önbizalmát. A játékok sok esetben taníthatnak logikára vagy problémamegoldásra, azonban nem akárkit, csak azokat akik vevők erre. Akik nem, azoknak az érdeklődését az órákon kellene felkelteni, ám a mai körülmények között ez igencsak nehézkes.
Kezünkből kiadott munka
Ennek terén nem igazán van jó út. Az internet hátránya, hogy a sok, talán az iskolája miatt igénytelen ember, pozitívan véleményezi az igénytelen munkákat. Ez erőt ad az ilyenek készítőinek, és így terjed a szemét az interneten. A sulikban rendszerint viszont a hibás munkákra csak rányomkodják a rossz osztályzatot, és sokszor a tanári kar rosszul fogalmazza meg azt, hogy mi a gondja egyes munkákkal. Sok esetben ez is rossz hatással van az önbizalomra. Aki nem bízik meg magában, az pedig nem fog olyan szinten a tökéletességre törekedni, így ez ismételten egy zsákutca.
Idegennyelv
Végül mindenképpen ezt a területet is meg kell említeni. Sokszor küzdenek az iskolák azért, hogy fejlesszék a nyelvoktatás színvonalát, és meg kell hagyni, hogy viszonylag sok esetben ez egész jól sikerül is. Néha persze akad pár kevésbé jó tanár, azonban ez mindenfelé megesik. Egyedül egy probléma mondható el az ilyen tanításról. Sokszor hiányoznak a "back to basic" jellegű összesített levezetések, illetve összefoglaló anyagok. Az interneten sokszor a diákság hajlamos a kifejezéseket játékbeli eseményekhez társítani, azonban bizony néha rosszul. Ezért is van sok esetben nehéz dolguk az oktatóknak. Ezt leszámítva úgy érzem, hogy ez még egy aránylag jól álló dolog a sulikat illetően.
Végszó
Bizony a mai oktatási rendszernek, és a mai gépes kultúrának egyaránt vannak hátrányai a fiatalságra nézve, ezek pedig nem elhanyagolhatóak. Amikor erről a témáról beszélünk, ne feledjük, hogy a jövő, a mostani fiatalság kezében van. Te mit gondolsz a mostani helyzetről?
Mi ront többet a fiatalságon?
Mi tanít minket a legtöbb dologra?
Minek van a legnagyobb hatása a személyiségünkre?
Ne maradj le semmiről!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése
A hozzászólásokra vonatkozó szabályzat itt olvasható.