Mindenkit üdvözlünk, ez itt Magyarország... igen, az a pici pötty az Európa térképen. Egészen pontosan az a pici pötty, amelynek területe sokkal kisebb, mint például Kínáé vagy Amerikáé... Azonban még ezen a kis területen is alapvető problémák állnak fenn.
Vannak dolgok, amiket az országunk lakosságának nagyja pontosan tud. Ilyen tények például, hogy az országunk zászlója piros, fehér, valamint zöld színben pompázik, ilyen tény például hogy Budapesten átfolyik a Duna, valamint ilyen tény, hogy a vonatok késnek.
Ne maradj le semmiről!
Vannak dolgok, amiket az országunk lakosságának nagyja pontosan tud. Ilyen tények például, hogy az országunk zászlója piros, fehér, valamint zöld színben pompázik, ilyen tény például hogy Budapesten átfolyik a Duna, valamint ilyen tény, hogy a vonatok késnek.
"Hiba minden rendszerben akad..."
Ez egy teljesen jogos kijelentés, valóban. Azonban nagy kérdés, hogy mennyi, valamint hogy milyen hozzáállással kezelik. A főnök megdicséri az alkalmazottat, ha elkésik a munkájából? Nem, akár még le is vonhatja a fizetéséből. Ez teljesen logikus, hisz nem volt ott, nem látta el a feladatát, így nem is jogosult az adott pénzösszegre. Ezt a pénzt ki fogja akkor kifizetni? A cég ugye nem. Az alkalmazott időben indult, így őt nem terheli felelősség. Miért nem jött autóval? Mert mondjuk elméletben a tömegközlekedés gazdaságosabb és környezetbarátabb... már persze amikor épp van. A válasz tehát nagyon egyszerű, nyilván ezt az összeget a késés okozójának illene állnia. Most pedig következzék egy rövid történet, valamint néhány idézet a cég működési szabályzatából.
Történet...
A mai napon a családommal elindultunk strandolni. Délelőtt kimentünk a vasútállomásra, az automatából megvettük az oda-vissza útra szóló jegyet egy személyvonatra. Felmentünk a táblán kijelzett peronhoz, majd vártunk... természetesen a vonat hivatalos érkezését követően néhány perccel (amikor persze a vonat még nem volt ott), megszólalt a hangosbemondó, miszerint a ************ állomás felé közlekedő szerelvény nagyjából 15 percet késik. A vonat kb. 15 perccel később meg is érkezett, felszálltunk, majd az odaút a továbbiakban rendben volt. Vissza irányba kimentünk az állomásra a 17:03-as vonathoz, majd leültünk egy padra, kicsit távolabb az állomástól. Az állomáson áthaladt mindkét irányba számtalan vonat, kettő ellenkező irányú még meg is állt, Budapest felé csak nem jön a személyvonat... A vágány melletti kijelzőn mindössze annyi állt, hogy figyeljük a hangos tájékoztatást... hát mi ülhettünk ott, de nem hallottunk semmit. Idővel elvonultunk a pénztárhoz érdeklődni, nagyjából 30 körül, majd ott azt az információt kaptuk, hogy 40 körülre várható a vonatunk érkezése, ahogy ezt az előbb be is mondták. Hol? Jaaa... a váróteremben... mert hát persze a peronmenti hangszórók nem ahhoz a rendszerhez vannak csatlakoztatva, így csak a teremben lehetett hallani. Persze ezt elfelejtették kiírni. A vonat végül befutott 18:07-kor több mint egy órás késéssel. Ekkor az immáron ugye két vonatnyi ember felözönlött a szerelvényre, majd idővel jött a menetjegy ellenőrzés, amikor egy az ellenőrnek feltett kérdésünk alapján természetesen azt is megtudtuk, hogy hát neeemmm, ők aztán nem fizetnek vissza semmi pótdíjmentes vonatra semmit... Akkor kérdem én: minek van menetrend?
Üzletszabályzat
3. fejezet 1. cím 1.2.3, azaz a 61. oldal teteje (részlet):
"A forgalmi akadályról a vasúti társaság hangosbemondón és állomási hirdetménnyel, vagy a kiszolgáló személyzet általi szóbeli tájékoztatás útján, illetve információs szolgálattal köteles az utazóközönséget az érintett vasútállomásokon, megállóhelyeken, valamint a vonatszemélyzet útján a vonaton tájékoztatni. A forgalmi akadállyal kapcsolatos információkat a vasúti társaság lehetőség szerint a honlapján, illetve alkalmas sajtótermék útján (pl. rádió, internetes hírportálok) is közzéteszi."
Késéssel történő érkezés vagy indulás esetén a vasúti társaságnak folyamatosan tájékoztatnia kell az utasokat a kialakult helyzetről, valamint a várható indulási és érkezési időről."
Elsősorban arról kéne tájékoztatni, hogy hol tájékoztatnak. Valószínűleg az az 5 ember a váróteremben értesült a helyzetről, de mi a helyzet a többivel? Miért nem volt kiírva, hogy csak ott hallatszódnak a bemondások, amelyekre figyelni kell? Talán ez örökké rejtély marad.
3. fejezet 1. cím (részlet):
"1.3. Átalány-visszatérítés (átalány-kártérítés) a feláras vonatok késése esetén
1.3.1. A feláras vonatok késése esetén az utas az alábbi mértékű átalány-visszatérítésre (a továbbiakban az utasjogi rendeletben foglaltakra figyelemmel: „átalány-kártérítés”) jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között a közforgalmú személyszállító vonat késése esetén, amennyiben a menetjegye árát nem térítették vissza az 1.2.5.2. pont szerint:
- 30 – 119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a;
- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a."
A pont címe (és az általunk kérdezett ellenőr) szerint tehát a cég csak akkor téríti vissza a jegyárat, hogyha a vonat feláras. Ezen esetben felmerül bennem a kérdés ismét, hogy minek van menetrend? A cégnek csak az fontos, aki többet fizet, mint a többiek? A késés ténye és ez a pont együttesen "inspirálja" az embereket a tömegközlekedés használatára.
Ügyfélszolgálat
A cég rendelkezik egy telefonos ügyfélszolgálattal, amelynek az elérhetősége a honlapjuk alján fellelhető. A telefonszám helyi tarifáról hívható, tehát még nem is ingyenes. A honlapon az alábbi szöveg is szerepel:
"Telefonos információs szolgálatunk, a MÁVDIREKT minden utazással kapcsolatos ügyben készséggel áll rendelkezésre a nap 24 órájában. Információt nyújt a menetrendről, illetve árakról és kedvezményekről."
"Telefonos információs szolgálatunk, a MÁVDIREKT minden utazással kapcsolatos ügyben készséggel áll rendelkezésre a nap 24 órájában. Információt nyújt a menetrendről, illetve árakról és kedvezményekről."
Oh, ez csodás lehetőség. Bepötyögöm a számot, megkezdem a hívást, amiért ugye még fizetek is, majd miután felhívták a figyelmemet arra, hogy a beszélgetést rögzítik, eljutottam egy automatához. Választhatunk, hogy mivel kapcsolatban kereshetjük őket. Választottam is menüpontot, majd felhívták a figyelmemet rá, hogy várhatóan több mint egy percet kell várnom a kezelőre. Ekkor elkezdődött egy kellemes zene, pontosan olyan csodás minőségben, amennyire egy telefonvonalon át lehet erőszakolni, majd fél percenként felhívták a figyelmem, hogy várjak a kezelő jelentkezésére. Kérdem én: ezért fizessek? És kérdem én: mennyivel több mint egy perc? Néhány perc múlva persze feladtam, úgy döntöttem, hogy majd keresem őket hajnali 2 magasságában. Elvileg a nap 24 órájában információt nyújtanak, talán akkor kevésbé elfoglaltak. No de ennek a kimeneteléről majd egy későbbi bejegyzésben... talán.
Egyenlőre ennyit csodás hazánk csodás közlekedéséről. Ezek a tények szerintem is mindenkit arra "inspirálnak", hogy használjuk a tömegközlekedést... A környezetet lehet hogy kíméljük, de az idegeinket nem valószínű... Nem hiszem hogy csak a mi vonatunk késik állandóan... Nektek vannak hasonló csodás történeteitek? Osszátok meg velünk bátran a kommenteknél!
Ui.: Ez egy szolgáltatás. Mi elfogadjuk ennek a feltételeit amikor utazunk. Miért? Mert nincs más...
Szerkesztőségünk szerint ez a bejegyzés a szólás szabadságának keretein belül közzétehető. Mivel a tartalom csak tényeket ír le, így becsületsértés nem történt.
Ui.: Ez egy szolgáltatás. Mi elfogadjuk ennek a feltételeit amikor utazunk. Miért? Mert nincs más...
Szerkesztőségünk szerint ez a bejegyzés a szólás szabadságának keretein belül közzétehető. Mivel a tartalom csak tényeket ír le, így becsületsértés nem történt.
Ne maradj le semmiről!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése
A hozzászólásokra vonatkozó szabályzat itt olvasható.