A sulikezdéshez általában bizonyos szintű életmódváltozás is hozzá tartozik, hisz a nyári lustulás után újra megjelennek az életünkben az időponthoz kötött teendők. Sokan ekkor leülünk, és elgondolkodunk egy kicsit azon, hogy a tavalyi tapasztalatok alapján mégis mit kellene másként csinálni, vagy egyáltalán hogyan kéne hozzáfogni ehhez az egészhez, vagy miként érhetnénk el, hogy azért még némi szabadidőnk is maradjon egy-egy hosszabb nap után, amely sok tévhittel ellentétben nem feltétlenül lehetetlen.
Hogy hol mikor is kezdődik az iskola, az persze elég változó, és az utazásunk idején is nagyban múlik, hogy miként indul a reggel. Akár szeretjük, akár nem, az iskolának a vele járója a korai kelés is, és reggel bizony csak korlátozott időnk van “feléledni” és összeszedni a dolgainkat. Persze mindenkinek mások a szokásai, de általában a reggeli, az ételcsomagolás, illetve a készülődés (egyeseknél esetleg ruhaválogatás) bele kell hogy férjen az indulásba, és arra is érdemes gondolni, hogy minél jobban rohanunk, annál stresszesebben indulunk útnak, és ez bizony mindenre rányomja a bélyegét. Sokan próbálkoznak bizonyos időspóroló tippekkel, ezek egy része (például a ruha kikészítése előző este) meglepően működőképes, azonban sok próbálkozás (pl. előző esti szendvicskészítés) a minőség rovására mehet, és ha döntenünk kell, akkor érdemes néha inkább az igényességet szem előtt tartani, mert fel tudja dobni a napunkat.
Hogy az iskolában mivel telik az idő, az általában eléggé kötött, azonban amint a sulinak vége, a legtöbben szaladnak bandázni, haza, vagy épp edzésre. Az otthoni teendők viszont itt már gyakran összeomlanak, valaki inkább játszana egész este, valaki a lustálkodást választja, de olyanok is akadnak, akik inkább végigtanulnának minden egyes percet, az optimális út valahol ezek között van. Ha odabenn esetleg nem ebédelnénk, hisz van ilyen, akkor érdemes lehet ezzel indítani a délutánt, majd hagyjunk magunknak valamennyi pihenőidőt. A dolgok sokaknál itt kezdenek szétcsúszni, azonban a szervezettséghez bizony hozzá tartozik, hogy a “jajj, csak még öt percet pihenek” kifejezést töröljük a szótárunkból. Az egy óra pihenés, az bizony egy óra, akármi is jöjjön utána.
Igen-igen, délután tanulni is kell, és ha letelt a betervezett pihenőidő, akkor ideje leülni az asztalhoz. A tanulás optimalizálásával sokat spórolhatunk az erre szánt időből, viszont ne feledjük, hogy az anyag elsajátítása a saját célunk is, és ha valamit túl felszínesen veszünk, azzal önmagunkat verjük át. Amikor épp a könyvünk, füzetünk, vagy taneszközeink felett ülünk, próbáljuk elhesegetni az utána következő időszak gondolatát, és ne ezért elkapkodni amit csinálunk, hisz a jó munkához idő, a sikerekhez pedig jó munka szükséges. Szánjunk időt arra, hogy mindent átnézzünk, lehetőleg zavaró elemektől mentes környezetben, mielőtt nekiesnénk a holnapi dolgok összekészítésének, és az ilyen teendőket ne halogassuk. Ha valamiből dolgozat lesz, akkor üljünk neki átnézni akkor is, ha házi feladat nem volt belőle, később még hálásak leszünk magunknak ezért.
Ha sikerül a pihenőidő korlátait betartanunk, és a tanulási folyamatot a lehető leghatékonyabbá tennünk (erről is hamarosan írunk), akkor marad utána időnk kicsit a saját dolgainkra, hogy ezt miként használjuk ki, az igazából rajtunk áll. Nem árt persze ide belecsempészni valamilyen alkotó jellegű tevékenységet, illetve ha edzésre nem járunk akkor sportot, hogy mind lelki, mind testi értelemben kellően kiélhessük magunkat, hisz önmagunk fitten tartása is egy fontos szempont. Ha nem vagyunk tele önmagunkba zárt gondokkal, illetve rendelkezünk alapvető kitartással és állóképességgel, akkor rögtön jobban mennek a dolgok. Ahhoz persze, hogy az időrendünk mindig tökéletes legyen, célszerű lehet különféle eszközök használata a megfelelő napirend kialakításához, következzék hát ezek közül néhány:
- Táblázat: ez nagyon triviálisan hangzik, de tényleg. Célszerű legalább nagyjából összeírni, hogy az órarendünk és foglalkozásaink tükrében melyik nap hány körül kerül sor a pihenésre, illetve a tanulásra, esetleg azt is felvezethetjük, hogy melyik tárgyakat melyik nap szoktuk átnézni.
- Ébresztő: bár az okostelefonok ébresztő appjai alapvetően arra szolgálnának, hogy felkeltsék az embert, az ismétlés funkciót jól beállítva könnyen időbeosztási eszközzé válhatnak. Jelezhetik a tanulási idő kezdetét, és az egyéb fontosabb időpontokat is.
- Parafatábla, mágnestábla: rendszeresen jöhetnek olyan teendők, amikkel nem lehet előre számolni, ilyen lehet akár egy sportorvosi vizsgálat, de akár egy hosszabb email megírása is. Ezeket célszerű valahol vezetnünk, ahol szem előtt vannak, így a kész címkék levételével vizuálisan is érezhetővé válik, hogy hogy haladunk a dolgainkkal, ami esetleg inspiráló erővel is bírhat.
Amikor időmenedzsmentről beszélünk az iskolai dolgok kapcsán, a legtöbbek azzal védekeznek, hogy próbálják megtervezni a dolgaikat, de a tanulással szembeni egyes ellenérzéseik miatt ez nem működik, ez igazából a belső hozzáállásunk kérdése. Ahhoz, hogy eredményesek legyünk, célokat kell kitűznünk magunk elé. Erre sokan rávágják, hogy “de nekem vannak céljaim”, azonban meg kell tudni különböztetni az álmokat, és a célokat. Akkor válik valami egy teljesíthető céllá, amikor pontosan meg tudjuk fogalmazni, hogy mit is szeretnénk elérni. Lehet ez egy tanulmányi eredmény, egy érettségi, de akár egy végzettség, vagy állás elérése is, a fontos az, hogy konkrét legyen, innentől kezdve tudunk megküzdeni érte. Ha a célunk a jövőbe mutat, és tudjuk, hogy ennek eléréséhez a tanulás vezet, akkor magunk is motiváltabak leszünk, hisz a célok elérése mindannyiunkat jó érzéssel tölt el. Érdemes hát elgondolkodni ezen a kérdésen, és akár fel is írni a gondolatainkat valami olyan helyre, ahol rendszeresen látjuk őket, ezáltal mégjobban tudatosul bennünk, hogy miért is küzdünk valójában.
Mi a helyzet, ha kutyát, vagy egyéb állatot tartok?
Ez bizony erősen bele tud szólni a napirendbe, azonban fontos, hogy emellett is a szemünk előtt maradjanak a céljaink. A kutyánk sétáltatása, etetése, mosdatása, stb. nem szabad, hogy a tanulás rovására menjen, még akkor sem, ha valamilyen szinten módosul miattuk az időbeosztásunk. Az állattartás felelősséggel jár, ezt annak megvásárlásakor kell mérlegelnünk.
Én nem szoktam reggelizni, ez baj?
Egy reggeli általában szerves részét képezi a nap indulásának, és sokat segíthet abban, hogy a korábbi órákon is teljes odaadással részt tudjunk venni. Ha nem is eszünk feltétlenül komolyabb ételt, azért egy müzliszelet, és egy pohár tea, tej, vagy narancslé mindenképp célszerű, vagy valamilyen keksz.
Most akkor ne lógjak délután a barátaimmal?
Ilyet egy szóval sem mondtam, a közösség egy nagyon fontos eleme a legtöbbünk életének. Mindössze tudnunk kell ennek is határt szabni, vagy ha előre sejtjük, hogy másnap az egész estét egy havernál töltjük, akkor erre tanulásnál is gondoljunk, és ehhez mérten dolgozzunk előre.
Mi a helyzet a hétvégével?
Itt ismét meg kell hozni egy fontos döntést. Vagy a péntek estét áldozzuk fel tanulásra, vagy a hétvégénk egy részét, de ne feledjük, hogy feladatok hétfőre is vannak. És persze nem árt kihasználni a lehetőséget egy kis plusz alvásra sem, hisz az embernek erre is szüksége van.
Bár a tanév most már országunkban is megkezdődött, ettől függetlenül továbbra is rendszeresen jelentkezünk #sulitippekkel tanulás, közösség, illetve egyéb iskolai témák terén, ha szeretnéd te is támogatni ezeket a véleményeddel, akkor IDE KATTINTVA töltheted ki rövid űrlapunkat, ha pedig szeretnéd Messengerben is megkapni őket, akkor a gombra kattintva feliratkozhatsz, ha még nem tetted volna meg:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése
A hozzászólásokra vonatkozó szabályzat itt olvasható.